top of page

גאורגיה - יומן מסע שלנו

משפחת רוטשילד קיץ 2023

את הטיול לגאורגיה התחלנו קודם בהזמנת כרטיסי טיסה ל11 ימים, ורק אח"כ התחלנו ללמוד על המקום. זו לא הנסיעה המשפחתית הראשונה,אבל הפעם גילינו שאין מספיק מידע ברשת על תכנון מסלולים שמתאימים למשפחות. בקבוצות הפייסבוק השונות מוזכר שהנסיעות קשות, שאין קליטה, שקשה לנווט. ההצעות לטיולים פרטיים היו מאוד יקרות, ולרגע חשבנו שעשינו טעות. לשמחתנו הגענו לאינה, קבענו איתה סשן של כשעתיים בזום: סיפרנו לה עלינו, על ההרכב המשפחתי, ההעדפות שלנו (כיווני טיול, אילו פעילויות מתאימות לילדים שלנו, עמידות בנסיעות ארוכות וכו), היא סיפרה לנו על האזורים השונים, וביחד בנינו מסלול כללי. כעבור יומיים היא הגישה לנו תוכניות טיול מפורטת לפי ימים, בליווי הספר הדיגיטלי "גיאורגיה בנעלי הרים, ג'ינס או עניבה", רשימה של אנשי קשר מקומיים לתאום סדנאות בישול, נהגים אמינים לנסיעות מיוחדות והמלצות נוספות. פשוט כל מה שצריך. חצי שנה אח"כ יצאנו לדרך, זרמנו עם התוכנית, מידי פעם עשינו שינויים בהתאם לדינמיקה עם הילדים והמקומות שמצאנו שנהנינו בהם יותר. אינה היתה זמינה לנו ב 100 אחוז, ליוותה, דאגה, וידאה שהכל בסדר - ממש תענוג!

בדיעבד כל מה שסיפרה לנו אינה היה מדוייק, בעיקר לגבי ההתנהלות במדינה. אין בעיה לנהוג לבד - שכרנו רכב רגיל, ושילמנו לנהג 4×4 בימים שהיינו צריכים להגיע להרים, בשאר הזמן Google maps היה זמין.

יומן מסע: יום 1 - נחיתה והתארגנות - לקיחת רכב (לא 4X4) וקניית סים בשדה והגעה לדירה ב Paskunji Residence בטביליסי. טיול קצר בעיר

יום 2 - יציאה על הבוקר. עוזבים את טביליסי ועולים בדרך הצבאית לקזבגי , בדרך עוצרים בכמה נקודות עניין בדרך ביניהן מנזר ג'וארי, העיירה מצ'חתה וקתדרלת סווטיצחובלי.

לקחנו את הזמן והגענו רק לקראת 20:00 בערב לבית נפלא בקזבגי בשם mood vila Kazbegi

יום 3 - נסיעה עם הנהג שאינה תיאמה לנו לעמק טרוסו, הלכנו למעיינות המינרליים והמשכנו עד לחורבות מצודה ליד עמדת חיילים בסוף המסלול.

בערב אכלנו ארוחת ביתי מעולה בגסטהאוס של קתינו.

יום 4 - נהג הג'יפ מחכה לנו ולוקח אותנו לכפר גוטה דרך עמק סנו. משם טיפסנו ברגל (נועם על סוס) לעבר 5th season hut לעצירה בנוף יפיפה. הילדים הגדולים נשארו לנוח על הערסלים ואנחנו המשכנו בשביל לעבר הנהר. לאחר החזרה לבית בקזבגי, עברנו לבגדי ים ונסענו עצמאית למעיין בפנשתי (או בשמה התיירותי - בריכת הסודה) לטבילה צוננת.

יום 5 - עלינו לכנסיית השילוש הקדוש (אין צורך בג'יפ) לתצפית מרהיבה, חזרנו בדרך הצבאית עם עצירה במוניומנט אחוות העמים,עד שהגענו לכותאיסי בשעות הלילה המאוחרות (בדרך שלקחה קרוב ל10 שעות, בשל פקקים ועצירות התרעננות עם הילדים).

בכותאיסי ישנו בבית יפיפה בשם cottage Sataplia, בית מבודד צמוד לשמורת הטבע Sataplia.

יום 6 - קניון martvili ושפך נהר ה abishi

בקניון עשינו טיול קצרצר בשמורה ושיט בנהר, היה יפיפה! השמורה עצמה קטנטנה והסיבוב לא לוקח הרבה זמן. שני עשתה אומגה.

בגלל החום חיפשנו מקום צונן לטבול בו ומצאנו את שפך נהר ב abishi, עם המים הקרירים והצלולים ונשארנו שם לכמה שעות.

בדרך לבית עצרנו לארוחה אצל oda family, היה טעים ונעים.

יום 7 - prometheus caves ו nokalakevi hot springs

בprometheus caves עשינו הליכה של 1.2 קילומטר במערות נטיפים מאוד יפות ומרשימות. בדיעבד היינו עושים גם שם שיט.

משם המשכנו ל nokalakevi hot springs - אזור שבו נביעות של מים חמים ליד שפך הנהר. לקח כמה דקות טובות למצוא את המקום הנכון (להגיע לירידה אחרי הבוטקה)

ישבנו על גדת הנהר ונהנינו משילוב של מים רותחים וקרירים כאחד. היה נפלא!

יום 8 - sataplia nature reserve, bagrati cathedral, השוק של קותאיסי Central agricultural market of Kutaisi

התחלנו ב sataplia nature reserve - שמורה קטנה ונחמדה עם מערת נטיפים קטנטנה וטיול רגלי בחורשה. היה נחמד אבל בדיעבד מערת הנטיפים פרומיתיאוס היתה מרשימה יותר, וגם התערוכה של הדינוזאורים היתה סגורה לשיפוצים.

לבקשת נועם המשכנו ל bagrati cathedral, כנסייה יפה בכותאיסי מהמאה ה11 וחלק מאתרי מורשת אונסקו.

המשכנו לשוק Central agricultural market of Kutaisi המעולה

ובערב עשינו סדנאת בישול משפחתית של חינקלי וחצ'פורי ב MATE'S MARANI (Mate's Wine Cellar)- היה מושלם!!

יום 9 - עוזבים את כותאיסי לכיוון בורג'ומי

מגיעים לשמורת Borjomi-Kharagauli National Park ומתאמים רכיבה על סוסים דרך ה info של השמורה

הסוסים מחכים לנו הכניסה למסלול 10 , מסלול קליל ומוצל. מטיילים וחוזרים לפיקניק רגוע על שפת הנחל.

מגיעים בערב למתחם Echo House Borjomi - המקום הכי יפה שהיינו בו! היינו שמחים להשאר בו עוד יום אם היה מקום.

בערב - ארוחה במסעדת My House המעולה בבורג'ומי.

יום 10 - פותחים את היום בגלגל הענק בכניסה ל Borjomi Central Park

בדרך עוצרים בשוק Khashuri Local Farmer's Market לבקשת ירון ויותם

ממשיכים ל Uplistsikhe City Caves - מערות מיוחדות חצובות בסלע.

ומסיימים בהתרעננות בנהר Kura

חזרנו בלילה לטביליסי אותו מלון הדירות מהלילה הראשון ( למסעדה עם ריקודי הפולקלור כבר לא הגענו...)

יום 11 - מתארגנים לנסיעה חזרה,

נוסעים להחלקה על הקרח משפחתית בארנה בטביליסי,

ומשם לסיבוב קצר בקניון East Point בדרך לשדה תעופה.

מחזירים את הרכב ועולים על טיסה...

טיפים:

1. לקנות סים מקומי בשדה התעופה, בעיר קיבלנו מחיר גבוה יותר. esim Airalo לא עבד לי שם, בדיעבד מסתבר שרשת Cellfi היא Beeline. אולי היה יכול להיות בסדר בדיעבד.

2. אין עמדות ניפוח אויר בגלגלים בתחנות דלק - אלא רק בפנצריות.

3. חם ולח ברב המקומות שהיינו בהם באוגוסט (למעט קזגבי). אנחנו החלטנו לעשות עצירה אחת ליום לטבילה באחד הנחלים שיש כדי להצטנן (גם אם זה בא חל חשבון עוד מקום לראות)

4. הרגשנו מאוד בטוחים ברמה האישית, הגאורגית מאוד מאוד נחמדים, לא הרגשנו לרגע שניסו לעבוד עלינו. לא התמקחנו על מחירים.

5. בדיעבד הנסיעה לג'וטה היתה מסוכנת, לו הייתי יודעת - לא הייתי לוקחת את הסיכון. אם כי זה היה יום הטיול הכי יפה שעשינו.

6. סימוני התנועה בגיאורגיה הם המלצה בלבד. לקח כמה ימים להתרגל ולהבין את החוקים של המקום, בעיקר של העקיפות. ישרנו קו מהר מאוד (:

7. לזמני הנסיעה לפי google maps צריך להוסיף 30% יותר בגלל נסיעה אחרי רכבים איטיים באזורים שלא ניתן לעקוף, חסימות כבישים אקראיות ופקקי תנועה לא צפויים (היינו בפקק של שעתיים וחצי, הפקק בכיוון ההפוך היה להערכתי של 3-4 שעות).

7. צ'ורצ'חלה זה הדבר. חבל שלא הצלחנו לעשות סדנאת הכנה.