top of page

"רטוולי" - חגיגה עם טעם הענבים

רטוולי - היא אחת המסורות הידועות ביותר ואולי ... הטעימות ביותר של גאורגיה. זהו פסטיבל יבול ענבים עתיק. אירוע מדהים ביופיו, מרגש וחשוב, בו לוקחים חלק גם התושבים המקומיים וגם האורחים אשר מגיעים ממדינות אחרות.






מתי מתקיימים "רטוולי?"

הזמן תלוי בתאריך הקטיף באזורים ספציפיים בגאורגיה. לדוגמא, במזרח גאורגיה בציר הענבים מתקיים בדרך כלל בסוף ספטמבר. במערב - באמצע אוקטובר. הזמן לרטוולי תלוי גם בסוג הקיץ שהיה במהלך השנה , לכל התאריך עשוי להשתנות בהתאם.


מה קורה במהלך הרטוולי?

על פי המסורת בת מאות שנים, כל משפחת היינן מגיעה לרטוולי, כולל צעירים שבזמנים אחרים של השנה גרים ועובדים בערים ולא באזורים הכפריים.

המניע העיקרי לרטוולי - הוא הקציר. חופשות הסתיו קיימות כמעט בכל תרבות שבה תפקיד החקלאות נחשב כחשוב. ובכל מקום החג הזה הוא ייחודי. לרטוולי יש גם טעם משלה, מה שהופך אותה לא רק למסורת, אלא לאירוע של אלפי אנשים שמגיעים מדי שנה לגאורגיה כדי לקחת חלק בחגיגה היפה הזו.




לא במקרה החג רטוולי מוקדש דווקא לענבים. גאורגיה נחשבת למולדתה של תרבות היין. בשטחה נמצאו חותמות של עלי ענבים מתקופות גיאולוגיות בעבר. ובנוסף, ארכיאולוגים מצאו כלי ענבים, מכבשי אבן וציוד אחר של ייננים בני יותר מ -12 אלף שנה!

היחס לגידול ענבים וייצור יין מכובד במיוחד. אין פלא שאומרים שזיעה צריכה להישפך על הכרם - ואז הקציר יהיה באמת ראוי.

אנשים קוטפים ענבים מבוקר עד ערב. מוזגים את המיץ לכדים קרמיים ענקיים הקבורים באדמה - הם נקראים "קווברי", ומשאירים לתסוס. התהליך נמשך מספר ימים, וכל ערב מסתיים בחגיגות עם ביצוע שירים עם וריקודים עממיים.

לא רק היין מיוצר מענבים שנקטפו בתקופת הרטוולי. גם הצ'צ'ה עשויה מעיסת ענבים. ומהמיץ - פלמושי וצ'לה, ממתקים גרוזינים טבעיים.



ענבים הם צמח מפונק. הם תלויים מאוד לתנודות מזג האוויר, וזמן הבשלות שלהם תמיד בא במפתיע. חשוב לנחש נכון את הרגע עצמו. הרגע הזה מגיע כאשר ענבים צוברים אחוז מסוים של הסוכר. מתי הם בשלים - זה נקבע על ידי הטכנולוג, הבעלים או סתם המסורת.

בפועל, זה נראה כך: יינן עם מד סוכר הולך לכרם ומודד את אחוז סוכר בפרי. ואז, בסכנתך האישית, היא מקבלת החלטה אחראית: לאסוף או לא לאסוף.

אבל זה לא הכל. ביום הנכון ייתכן ולא יהיה מזג האוויר המתאים. לדוגמה, אין בציר הענבים בגשם. כל הנקודות הקטנות הללו ממצים מאוד את העצבים של בעל הענבים.





רוצים להשתתף באירוע המקסים הזה? תפנו אלינו!





bottom of page