top of page

"טנילי" - הסוג הגבינה המיוחד


"טנילי - זה סוג הגבינה סיבית מאזור של סמצה ג'ווחתי.

כיום מייצרים את הגבינה בכמויות מצומצמות אצת כמה משפחות באזור של סמצה ג'ווחתי, בדרום מערב של גאורגיה.

תהליך ייצור של טנילי די ארוך ולא פשוט.

משאירים חלב כבשים טרי עד שנוצרת שמנת. אז מסירים את השמנת ומאפשרים לחלב "לנוח" יממה. לאחר מכן מקפיאים את החלב ומשתמשים בחמצה הנקראת "דבריתא" או "קוויתי"; מכינים אותו מחלק של קיבת העגל המלוחה והמיובשת.

לחלב המחומם מוסיפים סטרטר, ובאש קטנה מפרידים את החלב לגבינה ומי גבינה. לאחר מכן מגיע תהליך "שזירת" הגבינה (מתיחה מרובה וקיפול כפול) עם טבילה מתמדת במי גבינה חמה, שנמשך עד 25 דקות.




כאשר מסת הגבינה הופכת לחוטים דקים, מעבירים אותה למים קרים ומוודאים שהגדילים לא יידבקו זה לזה.

השלב הבא הוא השרייה במי מלח למשך 10-15 דקות. לאחר מכן, התולים את הגבינה על קורת עץ למשך 8-10 שעות. במהלך הזמן הזה, עודפי הנוזלים יתנקזו והגבינה תתייבש.

לאחר מכן חותכים את הגדילים ומשאירים אותם על השולחן מכוסים במגבת למשך יום או יומיים, ולאחר מכן, מצפים אותם בשמנת שהוסר בתחילת תהליך הייצור. מניחים את הקווצות הגבינה מרוחות בשמנת בשוקת ומוטים כדי לנקז את הנוזל הנותר. במצב הזה, הגבינה המכוסה במגבת מתייבשת עוד יומיים-שלושה.

השלב האחרון הוא הבשלת גבינה בסיר חרס, שם היא מהודקת (מה"טנילי" הגיאורגית - ממולאת, ממולאת) בצורה כה הדוקה עד שהאוויר לא מגיע אליו , ואז מניחים את הסיר עם הגרון על קרש עם אפר, שסופג את שארית הקרם המנוזל. במצב זה הגבינה מבשילה כחודשיים.




מעניין כי בימי קדם, סיר צל היו פותחים בחגים הגדולים ונוכחותו במשתה נחשבה לסימן של מותרות, המדגימה את הרווחה החומרית של שבט או משפחה.


ייצור גבינה בגאורגיה#טנילי#גבינת טנילי#תכנון טיול לגאורגיה#תכנון מסלול התאמה אישית#


https://www.georgia.co.il/trip-plan


bottom of page