top of page

המטבח המיוחד והמקורי של אזרבאייג'אן


בבאקו כולם שותים תה. תמיד. בכל מזג אוויר. אפילו בשיא החום של קיץ. אבא שלי תמיד שותה תה. לא מים, לא קפה, לא משקאות אחרים שלא חסר. הוא כבר 30 שנה לא חי באזרבאיג'אן אבל ההרגלים עדיין אותם ההרגלים.

המטבח באזרבאיג'ן מגוון ומקורי מאוד.

אל תתפלאו אם יציעו לכם תה לפני ארוחת הערב - באזרבייג'אן זהו ביטוי של אירוח ולבביות לאורחים מבעלי הבית.

פילאף עם זעפרן ארומטי, קבב עסיסי מתובל בסומאק, בוגלמה ולבנגי - מנות דגים, עוגות שיקרבור מתוקות לקינוח, שולחן מלא בפירות וירקות טריים וסורבה חמוץ-מתוק כמשקה קל - ברוכים הבאים למטבח של אזקבאיג'ן.



המנה המפורסמת והאהובה במטבח האזרביג'יני, היא על האש - עסיסי וארומטי, מכינים אותו על הגריל מכבש או מהדג חידקן, מתובל בסומאק - בתבלין מיוחד. באזרבייג'ן מעריצים גם את "הדולמה" - מנה מסורתית גם לארמניה וטורקיה. את "הדולמה" מכינים מבשר טחון עטוף בעלים של ענבים - גרסה קלאסית זו של המנה מכונה "ירפג". ישנם סוגים אחרים של דולמה כאשר עגבניות, חצילים או פלפל ממולאים בכבש.





המטבח האזרביג'י בהחלט לא חווה מחסור במתכונים ומרכיבים: האקלים ההררי והסובטרופי של המדינה מספק באופן מושלם לתושביו את כל הדרוש להכנת אוכל טעים ובריא. אזרבייג'ן - ארץ

אנשים עם אריכות ימים. המטבח האזרביג 'מתאפיין מבשר בקר, כבש, עופות ודגים, פירות וירקות, בתוספת חובה של עשבי תיבול טריים, כמוכן גם עשבי תיבול ארומטיים. המטבח האזרבאיגדי הוא מאוד מספק, מזין ועשיר בקלוריות, ולכן הוא מכונה לעתים קרובות "מטבח גברים" בשביל הכיף.



מנה פופולארית נוספת במטבח המדינה - "קוטאב" - סוג של מזון מהיר אזרביג'יני: זוהי פשטידה דקה בצורת חצי סהר, ממולאת במילוי בשר ומטוגנת בשמן מחלחל חם. יש גם גרסה צמחונית למנה הזו - סלמון, ממולא בתרד, כוסברה, שמיר, זרעי רימון וגבינת פטה מגורדת.



יש גם מקום במטבח האזרביג'יני למרקים: מכינים כאן בשר חם (פיטי), קר עם קפיר (דובגה), קמח (אומח), כדורי בשר (קיופטבוזבאש) ומרקים רבים אחרים. סלטים העשויים מירקות ועשבי תיבול טריים, חמוצים מוגשים גם הם לשולחן, וכורק ולוואש מקבילים ללחם.





מנה מיוחדת במטבח האזרביג'אני היא "פילאף" - מנת אורז המתובלת בזעפרן ותוספת למילוי בשר או פרי. ישנן גרסאות נוספות של פילאף אזרביג'אן, כולל פילאף עם חלב, ביצים או אגוזים, כמו גם חאן-פילאף שנאפה בבצק. פילאף אזרביג'אן נבדל בשיטה מקורית להכנה ולהגשה: בסיס האורז והמלית מוכנים בנפרד ומערבבים רק בעת ההגשה. נהוג לאכול את פילאף עם סורבה - משקה קל, הכולל מיצי פירות ופירות יער, כמו גם חליטות זרעים וניצנים של צמחים שונים.


יש מנהג מיוחד באזרבאיג'אן - להגיש מתוקים עם תה לאחר הארוחה. לכן הממתקים והריבות שונים מאוד פופולריים כאן. ישנם למעלה מ- 30 סוגים של המאפים המתוקים אשר מכינים אותם עם זרעי פרג, אגוזים, שקדים, זרעי שומשום, זנגביל, הל ועוד.

בין הממתקים האזרבג'נאים המפורסמים ביותר הם בקלאווה, שקרבורה ובאקו קוראביה. את בקלאווה מכינים בכל אזור באזרבייג'ן על פי מתכון מיוחד שונה מאזור אחר ואף היא נראית שונה: בקלאווה בצורת היהלום הקלאסית, בקלאווה השקית המפורסמת - כיכר, ובאזור גבאלה מכינים בקלאווה משולשת המכונה "אוגלוגול".




נכון, זה נראה טעים ומגרה?אנחנו יכולים לארגן לכם טיול בנושא גסטרונומיה - משולב עם מטבח גאורגי וארזבאיג'אן


bottom of page