top of page

את הצ'צ'ה הגאורגית כבר טעמתם?


שמעתם על צ'צ'ה? טעמתם אותה? מה זה בכלל?

צ'אצ'ה הוא משקה אלכוהולי חזק גאורגי העשוי מענבים. עבור הגיאורגים, הכנת צ'צ'ה לפי מתכון מיוחד היא אמנות שלמה: ההיסטוריה שלה משתרעת על למעלה ממאה שנים.

ההיסטוריה של הצ'צה, כמו כל משקה אלכוהולי חזק, מתחילה מימי קדם. מרגע שהיוונים הגישו לראשונה את זיקוק הנוזלים. מהיוונים, האלכימאים הערבים קיבלו את הידע הזה, שהשתמשו בו לא כדי ליצור משקאות אלכוהוליים, אלא כדי לטהר נוזלים לצורך הניסויים שלהם.

האקלים של גאורגיה הוא אידיאלי לגידול ענבים ועצי פרי, והיכן שיש הרבה ענבים וייצור היינות מפותח. הגאורגים הכינו יין מימי קדם, אך הם למדו כיצד להגביר את חוזק המשקה לאחר שקיבלו טכנולוגיית זיקוק.




לאחר שהשיגו את הטכנולוגיה של הזיקוק, למדו ייננים הגאורגיים לעבד עוגת שמן (שאריות לאחר לחיצת ענבים - קליפות, בורות ), מה שהופך אותה לא למחית, אלא לאחד מסוגי הברנדי. עם הזמן החלו להשתמש בתאנים, קיווי, תפוזים וענבים בוסר להכנת צ'צ'ה.


להכנת הצ'צ'ה משתמשים בענבים או פירות מתוקים.

ראשית, המיץ נסחט מענבים ליין יבש. מוסיפים סוכר, מתוססים וסוחטים יין. רק לאחר מכן מתחילים להכין את הצ'צ'ה. לשם כך מוסיפים סוכר ומים, ואחריהם מועך המחית למשך 1-2 שבועות.

בשלב זה הוא מעורבב פעמיים ביום. כשהמחית מפסיקה לבעבע (תסיסה הסתיימה), מוזגים אותו למנגנוני זיקוק.

אנשים רבים שואלים כמה מעלות יש בצ'צ'ה. התשובה פשוטה. במהלך הזיקוק חוזק הצ'צ'ה משתנה בין 75-80 מעלות בתחילת הזיקוק ל 40-50 בסוף. כדי לספק את המעלות הדרושות (50-60 מעלות), יש לערבב את המוצר הסופי בעוצמות שונות ולא לדלל במים.





על פי המסורת את הצ'צ'ה שותים במנות קטנות (25-50 גרם) לפני הארוחה עם קצת אוכל.

השימוש הלא נכון הופך את הצ'צ'ה ממשקה בריא לרעל. גם במהלך החג אל תשתו יותר מ- 200 גרם צ'צ'ה. אם ההגשה היומית אינה עולה על 20-30 גרם, משקה זה מסייע במאבק נגד מחלות, מחזק את מערכת החיסון ומעלה את גוון הגוף.


מעניין אתכם? איזה סוגים של הצ'צ'ה קיימים? איפה ניתן לקנות אותה?להשתתף בהכנת צ'צה?


bottom of page