top of page

דוד גרג'ה - בין השמיים לארץ

שילוב מדהים בין הנוף הטבעי לארכיטקטורה משלימה אורגנית מימי הביניים, שם אבדו במרחבים העצומים תאים וכנסיות שנחצבו בסלעים, חדרי שירות ומערכת השקיה מורכבת בגינה. זהו מתחם המנזר דייוויד גרג'י, שנמצא 60 ק"מ דרומית-מזרחית לטביליסי.

אתה נקסם מהמקום הזה ממבט ראשון. יש כאן הזדמנות לגעת באמת בהישגיהם הסגפניים של הנוצרים הראשונים, אשר עמלם הועלה מאי קיום והצויד בפינה המדברית הזו של המדינה. כשמגיעים לכאן, תוכלו לחוש במלואם מה זה להיות גרגר חול של הנצח.

המתחם, המשתרע על פני 25 קילומטרים לאורך מורדות רכס גרג'י ומורכב ממנזרים בודדים, נחשב לאחד המרכזים התרבותיים והדתיים הגדולים ביותר. עצם המילה גרג'י מתורגמת בשתי אופנים - זהו "מקום מבודד הנוח לניצולים נזירים", כלומר "בחוץ" או "האי החיצוני ביותר". שתי המשמעויות הללו מתוארות בצורה מדויקת למדי על ידי דייוויד גרג'י, פינה חיצונית של המדינה שנמצאת רחוקה ממרכז גאורגיה וכמעט בלתי מיושבת, בה אתה עדיין מרגיש את כוחם ורצונם של המקורבים שחיו כאן פעם.



עכשיו קבוצה קטנה של נזירים גרה ומשרתת שם ... החיים בדויד גרג'י חוזרים ... לאן זה יוביל - הזמן יגיד ...

בתקופה מסוימת, דייוויד גרג'י היה מכל הבחינות האור התרבותי של גאורגיה. כאן התפתח ויצר מרכז הכתיבה הכנסייתית. ההגיוגרפיה, ההימנוגרפיה, הספרות הפולמוסית הדוגמטית, עיבוד כתב היד - כל התחומים הללו היו מיוצגים כאן באותה מידה, ואוסף הספרים של דייוויד גרג'י נחשב לאחד המוקדמים והעשירים ביותר בגאורגיה. הציור המונומנטלי בפינה זו של הארץ היה גם הוא ייחודי ומיוחד בכל הזמנים, והתפתח ללא תלות במסורת האיקונוגרפית של אזורים אחרים בגיאורגיה, העכשוויים אליו.

מה מכל זה אנו יכולים לראות עכשיו? והרבה וקצת. תאים קדומים, ציורי קיר יפהפיים שרדו ... אבוי, הרבה נכתב עם "חתימות" של "עולי רגל" מודרניים, אך החיים עדיין פועמים באבנים ישנות אלה. כל מי שמגיע לדויד גרג'י יוכל למצוא לעצמו משהו כאן. חובבי היסטוריה - אבנים מדברות, מחפשי מינים אקזוטיים - נופים בלתי נשכחים בלתי נדלים של ערבות וגבעות, מחפשי רוח - צלליהם של המקורבים שחיו כאן, שפוגשים בשמחה את כל מי שמגיע למקומות אלה בלב פתוח .




דייוויד גרג'י חי. הוא מחכה לאורחים כמו שהיה שמח לקבל אורחים, לייעץ,להמליץ בעברו...


bottom of page