top of page

חינליג - אי של תרבות עתיקה בהרי הקווקז



אני רוצה להכיר לכם מקום מדהים. המקום קטן ומיוחד במינו. חינלוג אזר נמצא במחוז גובה באזרבאייג'ן.

כשעה נסיעה לאורך הכביש המהיר החדש מהמרכז האזורי של אזור גובה, במדרון הצפוני של הרכס הקווקזי הראשי, בגובה 2100-2200 מ 'מעל פני הים, מוסתר היישוב העתיק ביותר באזרבייג'ן - חינליג. תושבי הכפר עצמם מכנים אותו קיוט, ובעצמם - קיאט - צאצאים ישירים של נח המקראי.

חינליג קיימת יותר מ -5,000 שנה. במשך מאות שנים נותק כפר זה מהציוויליזציה על ידי הרים בלתי נגישים עם הצוקים סלעיים מסוכנים. בשל בידוד זה הצליחו תושביה לשמר שפה ייחודית שאינה שייכת לשום קבוצה לשונית, ומסורות ומנהגים שלא נמצאים בשום מקום אחר.




בחינליג גרים כאלפיים תושבים, כולם ילידים ומחולקים ל -4 סוגים. לכל משפחה בית קברות משלה, דפוסים משלה לשטיחים ובגדים. אנשי חינאליג מצהירים באיסלאם, ולפני האיסלאם הם היו מתפללים באש. עדות לכך היא מקדשי האש וכמה מסורות פגאניות למחצה שלא קשורות למוסלמים.

את האזכורים הראשונים של קיאטים ניתן למצוא במאה הראשונה לפני הספירה. מוֹדָעָה ביצירותיו של ההיסטוריון הרומי הקדום פליניוס וב"גיאוגרפיה "המפורסמת של סטרבו. אך ברהיטות רבה לגבי עתיקות העמוק של הכפר ניתן להבחין בשמונה בתי הקברות הגדולים שלו, שטחה גדול בהרבה משטחה של חינניג עצמה. יש קבורות ב -3 או אפילו 4 שכבות, וכתובות באלפביתיות שונות מגולפות על מצבות אבן.




רצפות וקירות הבתים מכוסים בשטיחים צבעוניים וחמים ושמיכות, כריות, מזרנים שארגו המארחות. זה לא רק לקישוט הבית, אלא גם הגנה בכפור בחורף. החורף מגיע מוקדם וקשה מאוד, הטמפרטורה יכולה להגיע -30 ⁰. הדלק בחורף הוא לבנים העשויות מתערובת של קש וזבל. הם לא רק נשרפים היטב, אלא גם מספקים מספיק חום. לאורך כל השנה תושבי חינניג קוצרים ומייבשים לבנים כאלה בכל מקום שיש מקום. עצי הסקה אינם באזורים אלה, מכיוון שיש מעט עצים בסביב.




אנשי חינליג דתיים מאוד. בכפר ולא רחוק ממנו ישנם מקומות קדושים רבים - חגים עם קברי קדושים, מערות ואתרים ארכיאולוגיים. חלקם נבנו בימי הביניים: קבר חידיר נבי, מסגד שייח 'שלבוז, מסגד אבו המוסלמי (המאה ה- XII), מסגד פירג'ומארד.

בשנת 2006, חיי ההתנחלות ההררית הייחודית השתנו עקב הקמת הכביש החדש. החלו להגיע לכאן תיירים, ותושבי חינניג הצליחו לנסוע מחוץ לכפר.



כיום, רבים מתושבי חינניג מכירים את השפה האזרית. חלקם רוסים ומוכרים סחורות ומוצרים מהבית. הם מביאים סחורה ביתית מהעיר, מציעים לתיירים שמעוניינים להכיר כפר יוצא דופן, מקלט ואוכל לא יקר. חינליג חדל להיות מבודד מכל העולם, למרות שהוא עדיין נחשב כמקום ייחודי.

בשנת 2007 הוכרז הכפר חינליג כשמורה היסטורית, ארכיטקטונית ואתנוגרפית ממלכתי.



המקום מהמם, נכון? אם זה מעניין אתכם, תפנו אלינו ואנחנו נארגן לכם טיול מהסרטים- טיול לאזרבאיג'ן או טיול משולב גאורגיה-אזרבאיג'ן.

bottom of page