top of page

תה - המשקה האהוב של העם


כיום, גאורגיה נחשבת למדינה של מים מינרליים, יין ומנדרינות. אך מעטים זוכרים כי בימי ברית המועצות, גאורגיה הייתה ארץ תה.

בגאורגיה שותים תה כמו יין. לעתים קרובות, הרבה, בכל שעות היממה עם הרבה באהבה. גדלתי עם הידיעה שתה גרוזיני הכי טעים ואיכותי שיש.

קשה להאמין, בזה אך הגרוזינים ממליצים לשתות תה מכוסות היין. רגל גבוהה לא מאפשרת להישרף, וצדדי הכלי המצטמצמים לא יתנו לזר הניחוחות להיעלם. ובכל זאת - כאשר העלים מתבשלים אין צורך להחדיר עלה תה במים רותחים. הטמפרטורה האופטימלית היא 80-85 מעלות. שתיית משקה ממריץ נעשית ללא סוכר.

תה הגיעה לגאורגיה בשנת 1847 מסוצ'י לאוזורגטי וכך הפך להיות המשקה הפופולרי. רק אז הייתה לו מטרה אחרת - הוא היה רק ​​קישוט של הגן. ולתיעוש, שיחי התה הראשונים הגיעו לגאורגיה מסין.

170 שנה חלפו מאז ומאותו הרגע גאורגיה חוגגת את יום הולדתו של התה הגאורגי.


בעבר הרחוק תה היה המשקה של אנשים העשירים. לא היו קיימים כלים לשימושו - איש לא ידע כלל על הספל והתחתית. ולאחר ששמו לב כי תרבויות התה נכנסה היטב בגאורגיה , החלה הטיפוח הפעיל שלה.

במהלך קיומו של ברית המועצות, מטעי התה ברחבי גאורגיה היו כ- 67 אלף דונם. לשם השוואה, כיום התה הגאורגי מגדל על לא יותר מאלפיים דונם.

שקיעתו של התה הגאורגי החלה בשנות ה -90 של המאה הקודמת. זה הושפע ישירות מהמצב במדינה - קריסת ברית המועצות, מלחמת האזרחים, כשל השווקים וירידה חדה בייצור. כל זה קרה בן לילה, וכדי לשחזר את הכל צריך הרבה רב.

כמובן, במשך 15-20שנה כולם שכחו ממנו. עם זאת, נותרה נוסטלגיה לתה גאורגי טבעי במדינות ברית המועצות לשעבר. בגאורגיה ייצור התה מתחיל להתפתח לאט לאט.

למשל,בשנת 2006 התקיים פסטיבל התה הראשון שלה, היא ייצגה רק 5% מהמוצר הגאורגי, ומותגים מיובאים העסיקו 95%. כיום התה הגיאורגי כבר תופס 20% מכלל שוק התה בגאורגיה. זה לא הרבה אבל עדיין התקדמות.

ישנם מותגים גאורגיים, כגון: גורלי, טרנלי, תה קובולטורי, שמוקמידי, אנאסולי, טקיבולי, שמייצרים תה איכותי מאוד, אך עד כה בכמויות קטנות.





למרבה הצער, כעת גאורגיה ידועה יותר בזכות יין, מים מינרליים, הדרים, אם כי תה עשוי בעתיד להפוך לכרטיס ביקור של המדינה, לשם כך יש לו תכונות מדהימות.






בא לכם לטעום את התה הגאורגי?









bottom of page