top of page

עמוד קצחה - לחובבי היסטוריה ומשעלים


עמוד הקצחה הוא מקום יוצא דופן מאוד על רקע טבע מדהים, חייבים לראות אותו במו עיניכם. רק כשאתה נמצא בקרבת מקום, אתה מבין מה היו מאמצי אנשים רבים, שהעניקו את כוחם להחייאת המקדש, במיוחד לפני בניית המדרגות הרופפות הללו.


קיימת הנחה כי כנסיית מנזר ההתעלות הקדושה הנוכחית נבנתה במקום כל כך מוזר בין המאות ה- VI ל- VIII.

באותה תקופה הנצרות עדיין לא התפשטה בשטח גאורגיה, ולכן המקום היה פגאני ונחשב לסמל לאל הפוריות והפוריות. הנוצרים שהחליטו לבנות קפלה קטנה בגובה כזה - הם האמינו שבדרך זו הם יתקרבו מעט לאלוהים ותפילותיהם לא יישארו ללא מענה.

שמו של הבנאי הראשון נותר בגדר תעלומה, אך המסר שלו, החצוב באבן, שרד עד היום: "אני חוטא ענק, אז אבנה שני בתים על העמוד: אחד לאלוהים ואחד לנזירים."



עד המאה ה -15 הועלו תפילותיהם של נזירים בודדים ונזירים משמיים עד עמוד קצחי, אך זמן מלחמות האזרחים ופלישת טורקיה העות'מאנית הביאו לשכחה ושממה.

עד 1944 איש לא התעניין במקום הזה. משלחת מחקר נשלחה לראש העמוד וגילתה את חורבות המקדש ושרידי הנזיר האחרון, הקבורים כעת בבסיס הקפלה.





החלו להגיע לכאן רגלית תושבים מקומיים, המקום חזר בהדרגה לפופולריות האבודה שלו.

בשנת 1993 החליט הנזיר מקסים, שגדל בעיר צ'יאטורה השכנה, להגשים את חלומו הישן ושרד את החורף במערה מתחת להר. לדבריו, כילד, הוא רץ לכאן עם חברים, והתבונן בעמוד, קינא בנזיר שגר בעבר. לא התעלמו ממעשיו ובשנה שלאחר מלכן הוא קיבל מספיק כסף כדי להחיות את הכנסייה מעל "חבר מטביליסי" אחד, אשר נקרא לכבוד מקסימוס המוודה.



בשנת 1999 שוחזר המקדש למרגלות עמוד קצחה. בשנת 2005 שמו את הסדרים בראשם ושחזרו את הבניינים הישנים מהאבנים שהשתמרו. אחד המקומיים העשירים סלל דרך טובה על חשבונו. ורק בשנת 2007 הותקנו מדרגות מתכת עם מעקה, המכונה "הסולם לשמיים" וחיברו חשמל.

לאחרונה, התיר האב מקסים לגברים לעלות ל"מבצר הבדידות "שלו, אם כי לא כולם. לנשים לא הייתה כניסה מעולם.

כיום, אפילו מחצית חזקה של האנושות לא קלה להגיע לפסגה, בשביל זה אתה צריך לקבל חבורה של תעודות ואישורים שונים, מה שכמובן, אף תייר לא יעשה במהלך החופשה הקצרה שלו.

לכן, את מה שקורה בראש העמוד ניתן לשפוט רק על ידי צילומים.



מדהים לחשוב איך נזיר במאה ה -15 הצליח לכבוש את גובהו של בניין בן 15 קומות ללא ביטוח? אך לאחר מותו בפסגה, עד חמש מאות שנים אחרי

, איש לא יכול היה לחזור על הישגיו!


bottom of page